Jövő héten újra StartupSzerda, ismét egy izgalmas témával vár minden érdeklődőt a győri startup közösség.
FuckUp Night - bukások, avagy hogyan állj fel a padlóról és hasznosítsd tudásként, tapasztalatként az eddigi kudarcaidat.
Kiss Ákos tollából olvashattok egy saját, tanulságokban bővelkedő kudarc sztorit, reméljük megjön a kedvetek és találkozunk szerdán 18 órakor a Mobilis-ben.
Gismo barátommal imádtuk (sőt a mai napig imádjuk) a szuperhősöket. Ez a mondat elég releváns felütés most, hogy az Avengers: Endgame dübörög a mozikban, de nem erről fog szólni ez a sztori.
Amikor 2012-ben a Bosszúállók a moziba került, Vasember és a ’Kapitány folyt a csapból is. A korábban marginális szubkulturális popkult jelenség széles körben elterjedté vált. A boltokban egymást érték az Avengers ajándéktárgyak, füzetek, iskolatáskák és kulcstartók.
Viszont egységes tematikájú hazai webshop ebben a témában akkor még nem volt.
Jött az ihletett pillanat: mi lenne, ha mi töltenénk be a piaci rést, és indítanánk egy ilyet? Imádjuk a témát, a geek oldalakat bújva mindig tudjuk, hogy melyik szuperhős film érkezik majd a mozikba, melyik filmre, karakterre lehet majd egy-egy kampányt építeni, hiteles arcok vagyunk, némi üzleti tapasztalatunk is van. Én tudok tartalom-marketinges csinálni, Gismo ért az informatikához, minden adott egy sikeres induláshoz. Az üzleti terv az volt, hogy egy blog-FB oldalon keresztül felépítünk egy szuperhős-fanatikus közösséget, akik később már vásárlóerejükkel is támogatnak minket.
Egyből nekiálltunk a tervezésnek: elkészültek a leendő oldalunk kreatívjai, a logó, a szlogenek, és persze az AliBabától az Amazonig mindent bújtunk, és igyekeztünk egy leendő áruházhoz méltó árukészletet összeállítani. A #dropshipping fogalma akkoriban ismeretlen volt, így biztosnak tűnt, hogy egy nagyobb összegre szükségünk lesz az első árukészlet felhalmozásához. Jellemzően kínai árukról volt szó, amelyeket a világ egyik legnagyobb cége, a Disney szellemi tulajdonát képezték. Menet közben jöttünk rá, hogy bejátszik a képbe a vámszabályozás is, a beviteli-és kiviteli ÁFA-egyszóval egy csomó olyan váratlan pénzügyi teher, amire első blikkre nem számoltunk – persze mentek az érdeklődések, egyeztetések, utánanézések, és kalkuláció-variációk.
Úgy voltunk vele, hogy mindig akadály, az igazi vállalkozó mindent megold. És ráadásul mi vagyunk az #ecommerce Bosszúállói, ki állíthat meg minket? :D
Hát, például maga a Marvel: az egyik verziónk az volt, hogy nem rendelünk Kínából, hanem megvesszük a Marvel név használati jogát, és magunk gyártunk le itthon tárgyakat. Gyakorlatilag „poénból” írtunk egy emailt a világ legnagyobb képregényes cégének. Olyan gyors válasz érkezett, mintha maga Quicksilver írta volna a levelet: néhány százezer dolcsiért – per év- bármikor használhatjuk a nevet.
De persze a nehézségek mellett sikerélmények is akadtak, így folytattuk.
2015-ben hoztuk létre az oldalunkat az FB -n és a blog.hu-n. Első nekifutásra több száz követőnk lett, a debütáló cikkünk (7 Atombomba versus 7 szuperhős) augusztusban, a hirosimai atombomba ledobásának évfordulóján 70. jelent meg (nyilván nem véletlenül), és egyből landolt is az index.hu címlapján, több száz kattintást produkálva. Emlékszem az akkori beszélgetésünkre: „ha ilyen szintű cikkeket tudunk produkálni, nem lesz gond”.
Azokban a napokban elindult a nagy konkurencia is: a Marvel Magyarország. Egyből túlszárnyaltak minket elérésben, az oldalon megjelenő anyagok mennyiségéből és minőségéből látszott, hogy ez biztosan nem egy-két félállású ember munkája. Biztosak voltunk benne, hogy itt legalább féltucat ember bújja az MCU színészeinek és készítőinek Twitter oldalait, a képregényeket és a szuperhős filmeket.
Mi nyereményjátékokkal, napi posztolással, és heti 1-2 poszt írásával próbáltuk feltornászni az érdeklődők számát. Mire mi elértük az 1000 főt, a Marvel HUN már 10.000-nél járt (napjainkban már 87.000-en vannak).
Kénytelen voltunk elismerni, hogy a konkurencia durván elhúzott mellettünk. Az üzleti tervünk pedig egyre bonyolultabbá és irreálisabbá vált.
A szükséges tőke mértéke e miatt nőtt folyamatosan, gyorsan realizáltuk, hogy az eredetileg tervezett összeg nem lesz elég, de nem is áll rendelkezésre. Jött a pályázatfigyelés, a banki opciók számba vétele.
Közben persze folyamatosan próbáltuk építeni az online közösséget, de egyre kevesebb idő volt az igazán tartalmas marketing előállítására, és a lelkesedés is folyamatosan fogyott az újabb és újabb invalid üzleti tervek elkészültével, a követők számának növekedése lelassult.
Dr. Strange 2016 novemberében érkezett a képregényes filmadaptációk univerzumába, nekünk ő volt az utolsó szuperhős, akiről írásban megemlékeztünk a „Harry Potter LSD tripje a Marvel Univerzumban” címmel, de igazából az aktív üzleti tevékenységet már az év nyarán, az Amerika Kapitány: Polgárháború idején abbahagytuk ugyanitt ajánlom a „Miért nem jó az Amerika Kapitány 3: Polgárháború című írásomat.
2014-2016 közt létezett a projekt, amely gyakorlatilag a validálás/üzleti tervezés szakaszában elhalt. 34 újságcikk, 50.000 + elérés, megszámlálhatatlan FB poszt.
Mit nyertünk vele?
- itt tanultunk meg igazán tematikus kampányt csinálni az FB-n
- itt nyomtunk először live videókat (a nyereményjátékok sorsolásakor) , bár itt még csak gyorsan felvettük is kitettük, a live a mai értelmében nem működött
- széles kapcsolatrendszerünk lett (még a korábbinál is szélesebb :D), megtanultunk értékajánlatot adni lehetséges együttműködő partnereknek úgy, hogy semmink sem volt
- a cikkek, videók nyomán rengeteget erősödött a személyes brandünk
- megtanultuk hogy mi a kiviteli és kiviteli ÁFA és az EU-n kívüli vám fogalma
- megtanultunk üzleti terveket variálni (bár a jó megoldást nem sikerült megtalálni)
Mit üzen ez a sztori? Próbálkozzatok nyugodtan. 10-ből 8-szor el fogtok bukni, ugyanúgy, mint a többiek. De nagyon sokat tanulhattok belőle, és ezeket a tapasztalatokat később sikerül majd hasznosítanotok.
Kiss Ákos
területi koordinátor- Debrecen
Köszönet a cikkért és a képért Kiss Ákosnak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.