Startupfeeder

A hazai startup ökoszisztéma etetőgépe

Így neveld a blogposztodat! – 10 tuti tipp a blogod felfuttatásához
Vendég cikk Kiss Ákos tollából

Kiss „UtolsóCsillagharcos” Ákos vagyok, a blog nélküli blogger. Digitális lábnyomaim hosszú időtávlatban visszakereshetőek, zene, sport, gastro és startup témákban  az Old Time RNR, a RockStation, a Grungery.hu , a rockandchili #gasztrocker , az OCR Magazin, a  RicS&Green, a DebTechblogján és az INPUT program oldalán.

akos.jpg

A hosszú idő alatt felgyülemlett blogger tapasztalatokat próbálom megosztani veletek. Hogy miért?

Mert a blogolás (vagy a mikroblogolás a Twitteren, és a vlogolás, ami manapság szinte megkerülhetetlen tevékenység), nagyban hozzájárul ahhoz, hogy neked/startupodnak/vállalkozásodnak/brandednek nyoma legyen a világhálón.

Ez egy szinte kötelező tevékenység (egyesek szerint szinte ugyanannyit kell vele foglalkozni, mint magával a termékfejlesztéssel, és a vállalkozás egyéb dolgaival), ezért nem mindegy, hogy hogyan csináljuk. Ráadásul egy-egy anyag elkészítésekor egy csomó dolognak utána kell nézned, tehát okosabb leszel tőle-és a blogger, az majdnem újságíró, így sok híres és értékes emberrel tudsz kapcsolatot létesíteni – ezt pedig később biztos, hogy később, más területen is tudod kamatoztatni.

Vegyünk egy klasszikus példát: elindítod a tematikus/témaspecifikus blogodat, és összehozol hozzá egy Facebook oldalt- utóbbival első körben 100-200 követőt, a szűk mikrokörnyezetedet tudod elérni.  Ha megírsz egy cikket, akkor kiteszed az oldalra, és kibiggyeszted a FB-re: ez mindenképp jó alap, de tuti, hogy a kezdeti időkben-amikor még nincs 40.000+ követő táborod, és Tibi Atyát meghazudtoló branded - ez kevés lesz az üdvösséghez. Egy 1000 vagy a feletti elérést már komoly munka lesz elérni.

Mit tehetsz még annak érdekében, hogy minél több emberhez elérjen a mondanivalód?

  1. Magyarországon a blog.hu oldal a „piacvezető”. Ha ezen a platformon indítod el a blogodat, akkor gyakorlatilag egyből hozzáférsz az ország legnagyobb olvasóközösségéhez, és egy jól sikerült írással az index2 címlapjára kerülhetsz. Természetesen tudom, hogy számos más blog oldal/megoldás van, de itthon a „Az ország legnagyobb online újságján szoktam megjelenni néha” versus „Bármi más” áll szemben egymással. Ugye ez az érv elég meggyőző? (ja, ez senkit ne akadályozzon meg abban, hogy adott esetben pl. angolul prezentálja a dolgait ugyanitt).
  2. Tag: a keresőoptimalizálás fogalma, gondolom, mindenki számára ismerős. Ahogy egy jó website-nak, úgy egy blogposztnak is szüksége van „SEO”-ra. A tagekkel megjelölhetjük azokat a fogalmakat, cégeket, híres embereket, zenekarokat, akik említésre kerülnek a cikkben. Így az érdeklődőknek nagy valószínűséggel hamarabb „tolja az arcába” a tartalmat a Nagy Testvér.2.
  3. (Saját) HashTag: minden létező socialmedia felületre (FB , Twitter, Linkdin, Insta, stb.) tedd ki az irományodat, és meg a posztodat #tagekkel. Sőt, néha magában a blogposzt szövegében is lehet ilyen. Helyszín, ember, fogalom, életérzés: minden mehet: minimum 3 ilyen legyen egy cikkhez, de 10, vagy nagyon indokolt esetben 15 körül már talán érdemes abbahagyni dolgot..:De érdemes saját hashtaget gyártani, és ez mindig legyen benne a "felhozatalban. A #rockandchilli vagy a #oldtimerockandroll, esetleg a #grungery mind kereshető tagek a socialmediaban.  Gyakorlati példa: 2016-ban megjelent a Wellhello filmje, a #sohavégetnemérős, ami a socialmediában a film marketingjének alappillére lett, a Google-ban 1080 találat van rá. Ha már hashtageket szúrunk be egy cikkhez, miért ne használjuk ki egy teljesen más zenei területet lefedő magazin, és egy teljesen más stílusú zenekar koncertkritikájában
  4. „Keresztmarketing” blog módra, avagy a több legyet egy csapásra módszer: nem egyszer próbáltam olyanról, vagy úgy írni, hogy egyszerre több célcsoport érdeklődését is felkeltse: így született például a Nyolcadik utas: a rock and roll című írás, amely az űrhajósok által hallgatott rock dalokról szól. Így nem csak a rockrajongók, hanem az űrkutatás iránt érdeklődők is ráharaptak a cikkre.
  5. Co-Writers: maradjunk a kereszt tartalmaknál még egy kicsit, hiszen egységben az erő, ezt már rég tudjuk. Írj valaki más blogjára, majd engedd meg, hogy ő is írjon neked. Sőt, írjatok közös cikket, vagy készítsetek egymással interjút. Amikor megjelenik, minden érintett örömmel osztja majd meg, mivel róla szól. És persze lehet (illik) egymást betagelni ezeken a posztokon-szép gesztus, és marketing szempontból is eredményes. Amikor 2017-ben leültünk Szabó Krisszel beszélgetni Debrecenben a vidéki városok startup ökoszisztémájáról, összehoztam belőle egy NAGYON hosszú interjút. Kitettem a DebTech blogra ( Cselekedj lokálisan, gondolkozz globálisan címmel jelent meg), akkor azt hittem, hogy ilyen hosszú írást a kutya se olvas végig. Közel félezren kattintottak rá végül.
  6. Híres emberek: szerencsére az internetnek köszönhetően összezsugorodott a világ, így gyakorlatilag bármilyen híres rocksztárt/startuppert/közszereplőt meg tudunk keresni direktben, és egy kis szerencsével még válaszol is nekünk. Az ilyen emberek megszólaltatása a saját felületünkön értelemszerűen egy szélesebb réteget fog odavonzani a blogunkra. 
  7. Csoportok: az a helyzet, hogy a világ elsődleges SM felülete, a Facebook mostanában nem kényezteti el a posztok gyártóit elérésekkel. Így ha csak erre az egy felületre korlátozódunk, akkor nem lesz nagy sikerünk. Viszont, szinte minden témának van tematikus csoportja. Így eshetett meg, hogy Mikó Bálint kollégám 18+-os cikke, a „10 szégyentelenül szexi olasz filmzene” című írás a néhány ezer főt tömörítő Olasz filmek- Film Italiani nevű csoportban landolt a közbenjárásommal, melynek köszönhetően egy nap alatt pár tucatról 11.000 fölé az olvasók száma. Kicsit olyan ez, mint a startup: nem csak az a kérdés, hogy mi a terméked, hanem az is, hogy milyen célcsoportnak és hol próbálod eladni. Keresd meg a cikked célcsoportját, kicsit időigényes, de megéri, mert ugrásszerű növekedést hozhat az elérésekben.
  8. Hyperlink: észrevetted, hány, korábbi cikkem linkjét szúrtam be a cikkbe eddig? Ha egy blogon vagy honlapon megjelenik egy blogposzt, akkor érdemes hiperhivatkozásokat beleszúrni. Így a saját régebbi, kapcsolódó írásaid, vagy más partneroldalak tartalmai háttérinfót szolgáltatnak, és újra kattintásokat generálnak az oldalon. Így, az idő előrehaladtával tudod majd, hogy nem dolgoztál korábban hiába, hisz a régebbi anyagaid is folyamatosan forognak majd. Ja, és a keresőoptimalizálást is segítik ezek a hiperhivatkozások.
  9. Egyéni megkeresések: ez a legmanuálisabb módszer, de érdemes rászánni az időt. Olyan embereknek szoktam külön elküldeni egy „szia, szerintem ez a téma érdekel téged” felütéssel egy-egy cikket, ami egyrészt érdekes lehet számára, másrészt egyfajta „influencer” a saját közegében, és így esélyes, hogy megosztja- ez pedig rengeteg plusz elérést hozhat nekünk. Amikor a ric$ &green podcast sorozatában szóba került a Tankcsapda (az egy órás műsorban kb. 5 perc erejéig), akkor átküldtem a zenekar sajtósának, hogy "hé, figyi, itt szépeket mondtunk a zenekarról". 5 perc múlva meg volt osztva a banda oldalán, így több száz plusz hallgatóra tettünk szert. Az átlagos podcast hallgatás ezen a csatornán 50-100 alkalom, a miénk túllépte a 300-at, ennek a megosztásnak köszönhetően. ITT tudjátok meghallgatni egyébként. 
  10. A végére hagytam a legnagyobb falatot, ami már kicsit túlmutat a hagyományos blogoláson: ez a komplex tartalomszolgáltatás kérdésköre: az igazán nagy és releváns tartalomszolgáltatók ma már egy egy témára több terméket is készítenek: blogposzt, vlog epizód, podcast, plusz kapcsolódó képi, mikroblog szerű tartalmak a socialmediaban. Így gyakorlatilag a kedves olvasó/néző/hallgató eldöntheti, hogy számára melyik formában emészthetőbb a leginkább az adott információ. Fanatikus követők pedig minden platformon lehetőséget kapnak az elmélyülésre. Természetesen egy ilyen típusú platform felépítéséhez hang-és képrögzítő eszközök, valamint rengeteg idő szükségeltetik. Azt is mondhatjuk, hogy ez már inkább csapatmunka…

 

Köszönet a cikkért és a képért Kiss Ákosnak!

A bejegyzés trackback címe:

https://startupfeeder.blog.hu/api/trackback/id/tr9514878878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Startupfeeder

Hírek és beszámolók a vidéki, helyi szerveződésű startup ökoszisztémák eseményeiről, újdonságairól. Emellett tudósítunk magyar startupok nemzetközi sikereiről

IMPRESSZUM

süti beállítások módosítása