Startupfeeder

A hazai startup ökoszisztéma etetőgépe

Egyetemisták, startupperek… példaértékű összefogás a távoktatás sikeréért
OKTONDI – OKTatás. ONline. DIgitálisan.  (interjú Kovács Somával)

cover1.png

A mai bizonytalansággal teli helyzetben egy emberként aggódunk az idősekért, az egészségügyi dolgozókért, a gazdaságért és nem utolsósorban a távoktatás sikeréért.

A diákok, pedagógusok, szülők kénytelenek szembesülni az új helyzettel és lehetőségeikhez mérten minél gyorsabban és sikeresebben kell megoldaniuk azt.

Számos cikk, blogbejegyzés és poszt jelent meg minden online felületen a témában, és számos kezdeményezés indult útjára, viszont egyet mégis kiemelnék Nektek.

Egy elképesztő összefogást, amit az Egyetemisták az online közoktatásért csoportja vitt véghez az elmúlt pár napban.

A csoport tagjai egy online platformot, az Oktondi-t hozták létre, röpke két nap alatt.

A platform működéséről és távoktatásban betöltött funkcióiról, illetve a csoport együttműködéséről Kovács Somát kérdeztem. (Soma egyébként az Ideathon 2.0 egyik nyertes csapatának vezetője, korábbi interjú vele itt és egy cikke itt)

SD: Mi is az az Oktondi?

KS: Az Oktondi, ahogy a neve is sugallja, egy olyan platform, ami az OKTatás ONline és DIgitális formába való átültetését hivatott segíteni.

A diákok és pedagógusok nálunk évfolyam, tantárgy, és azon belül is témák szerint rendszerezve találják meg az interneten fellelhető tudásanyagot, illetve tanuláshoz hasznos további lehetőségeket, pl. kvízeket, teszteket.

Emellett a tanároknak is készültünk használati útmutatókkal, illetve rövid tutorial videókkal, amik a tanítást segítő különböző eszközök használatát mutatják be nekik.

tutorial.JPG

SD: Hogy állnak most az elérhető anyagok feltöltései?

KS: Először azt emelném ki, hogy jelenleg minden érettségi tárgyhoz van elérhető anyagunk. A 12-ikesek felkészülésének zavartalan lefolyása különösen fontos számunkra, hiszen ők jó esetben nemsokára érettségiznek. Nekik külön próbaérettségikkel is készülünk.

Emellett az általános iskolai felsős témák is egyre bővülnek. A legtrükkösebbek viszont talán az alsósok, mert ők nem igazán állnak még készen az önálló tanulásra. Éppen ezért az ő anyaguk kidolgozására egyedi módon, például hanganyagokkal kerül sor. Ezekben a percekben is rengetegen, többek közt leendő tanítók is dolgoznak azon, hogy a kicsik számára se lehetetlenüljön el a tanulás.

 

anyag.JPG

SD: Hihetetlen gyorsan összehoztatok egy ilyen komoly és strukturált platformot. Kik működnek közre az anyagok összeállításánál? Körülbelül hányan vagytok most, akik aktívan dolgoznak?

KS: Őszintén bevallom, az elején valóban nem volt egyszerű a koordináció, mert néhány egyetemistára annyi ember zúdult, amennyit még egy multinak is nehezére esne kezelni. Mostanra viszont sikerült kialakítanunk egy szervezeti felépítést, és van már külön munkacsoportunk az oktatási, PR, HR és menedzsment feladatokra is. És persze ott van a csodafegyverünk, Dobos Dominik. Ő ugyan még érettségi előtt áll, mégis egyetemistákat megszégyenítő keménységgel műveli a nemalvás műfaját, és a honlapkészítés oroszlánrészét is ő végezte.

Hogy a hitelességet garantáljuk, a különböző tantárgyak tudásanyagát kisebb, 10-20 fős csoportok állítják össze, akiket mindig az adott tárgy egy tanárszakos hallgatója vezet. Ők, tehát a tényleges anyagot gyűjtő és rendszerező önkénteseink most nagyjából 400 főt tesznek ki.

SD: Sokan dolgoztok együtt, távolról. Hogyan oldjátok meg a kommunikációt és a munka megosztását?

KS: Az számunkra is hamar világossá vált, hogy a nagy Facebook csoportban való szervezkedés olyan káoszba fullad, amit még a zseniális embereink sem látnak át. Éppen ezért, amint megtaláltuk és kineveztük az egyes munkacsoportok vezetőit, őket bíztuk meg a csapatuk toborzásával (amire a nagy csoport, sok lelkes tagjával a lehető legjobb közeg), aztán a lehető leggyorsabban kiszerveztük az ő kommunikációjukat a saját csatornáikra, ezáltal mindenki munkáját átláthatóvá téve.

Most, hogy kezd kialakulni a rendszer, nagyban egyszerűsödik ez a téma is. A felsővezetőkkel, illetve az adott terület irányítóival meghatározzuk az irányokat, amit ők aztán továbbadnak a saját csoportjaikba, és beszámolnak az eredményekről, problémákról, stb. Így néha még az olyan hívségek, mint evés, ivás és alvás is beleférnek mindenki napjába.

SD: Kaptatok-e már visszajelzéseket a tanároktól, diákoktól?

KS: Mivel a vezetőink közül szinte mindenkinek van több-kevesebb tapasztalata startupok terén, szerencsére nem is volt kérdés, hogy először villámgyorsan fel kell mérnünk az igényeket, validálnunk, hogy egyeznek-e az elképzeléseinkkel, majd belevetnünk magunkat a Build-Measure-Learn körforgásba.

Jelenleg is folyamatosan fogadjuk a tanárok visszajelzését, ezt a honlapon is lehetőségük van megosztani velünk egy kérdőív formájában.

Az eddigi legpozitívabb visszajelzés talán mégis az volt, amikor az egyik tagunk elküldte az oldalt a volt iskolája érettségiző diákjainak, akik legnagyobb meglepetésünkre közölték, hogy köszönik szépen, de ezt az oldalt a tanáruk már megosztotta velük.

Emellett a fontosabb mérőszámaink közé tartozik természetesen az is, hogy hányan használják az Oktondit. Amikor láttuk, hogy az élesítést követő 24 órában több mint 142 000 megtekintésünk volt, már biztosak voltunk abban, hogy hatalmas igény van hasonló jellegű segítségre.

SD: Hogy indult a csoport, hányan vagytok most benne?

KS: Amikor Molnár Janka Sára fizikus, tudománykommunikátor és startup körökben jártas ismerősöm fejében megfogant a gondolat, hogy segíteni szeretne a nehéz helyzetbe került közoktatáson, a csoport létrehozásakor tulajdonképp csak fel akarta mérni, hogy lenne-e pár jófej egyetemista, akik osztják a véleményét. Ez három napja történt, azóta kiderült, hogy párnál jóval többen vannak. Most éppen 3700 tagot számlál az Egyetemisták az online közoktatásért csoportunk.

SD: Úgy tudom, több együttműködésetek és partnerkapcsolatotok is van, mesélnél ezekről?

KS: A rengeteg faktor közül, amik a munka folyamán motiválnak minket, az egyik legnagyobb kétségkívül az, amit a partnereinken is látunk: nem igazán találkoztunk még olyannal, aki a piaci versenyt a társadalmi felelősségvállalás elé helyezte volna.

Ott van például a Studium Generale, akik elküldték az összes próbaérettségijüket, velük a továbbiakban is szorosan együttműködünk. A Matekingtől is megkaptuk nem csak mi, hanem az összes középiskolás az ingyenes hozzáférést a remekül rendszerezett tudásanyaghoz, a MatekTV pedig létrehozta az OKTONDI kuponkódot, ami 20% kedvezményt biztosít a szolgáltatásaikra.

Kaptunk egy elég komoly technológiai segítség ajánlatot is, egy IT cég ugyanis segítene a honlapunk jövőbeni designját, backendjét és funkcióit illetően.

SD: Terveztek még valamilyen új funkciót a jövőben?

KS: Hogyne, szerencsére a sok motivált embernél csak a sok világmegváltó tervből van több! Ezek nyilván függenek a tanárok visszajelzéseitől is, de az egyik legnagyobb projekt, amibe a közeljövőbe belevágnánk, az a videókészítés. Itt már nem csak gyűjtögetnénk, hanem mi magunk fogunk tartalmat előállítani. Mivel van egy erős tudománykommunikációs hátterünk, szeretnénk olyan anyagot létrehozni, ami nem csak megérteti a diákokkal az anyagot, hanem közben szórakoztatja is őket.

SD: Szükségetek van-e valamilyen területen bármilyen jellegű segítségre, együttműködésre?

KS: A segítség természetesen mindig jól jön. Ha csak a fent említett videós projektet nézzük, ahhoz biztosan szükségünk lesz megfelelő technikára, illetve az iskolák és egyetemek bezárása miatt jelenleg még a forgatási helyszínünk sincs biztosítva.

Persze ettől a projekttől függetlenül is szívesen fogadunk bármilyen együttműködési javaslatot, médiamegjelenési lehetőséget és anyagi támogatást.

 

Úgy gondolom, most mindenki számára itt a lehetőség, hogy bekapcsolódjon egy igazán szuper és hasznos projektbe. � Ha tudtok valamiben segíteni az Oktondi csapatának, ne habozzatok, vegyétek fel velük a kapcsolatot!

Elismerésem a csapatnak az eddigi munkáért, az elképesztő energiáért és lelkesedésért, amivel ennek a projektnek nekiláttatok. Hiszen egészen elképesztő eredményeket tudtok felmutatni validálás, szervezetfejlesztés, munkaszervezés, együttműködések és nem utolsósorban a közösségépítés területén.

Az Oktondi ékes példája lehet annak, hogyan is kell fiatalként, egyetemistaként, startupperként és felelős állampolgárként tenni a közös ügyeinkért.

Hatékonyan, gyorsan, a hirtelen felmerülő problémákra nyújtva valódi megoldást.

Mint a startupok általában.

 

Köszönet az interjúért Kovács Somának.

Köszönet a képekért az Oktondi csapatának!

A bejegyzés trackback címe:

https://startupfeeder.blog.hu/api/trackback/id/tr9715531204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Startupfeeder

Hírek és beszámolók a vidéki, helyi szerveződésű startup ökoszisztémák eseményeiről, újdonságairól. Emellett tudósítunk magyar startupok nemzetközi sikereiről

IMPRESSZUM

süti beállítások módosítása